تعریف تورم و تاثیر آن در بازار فارکس

تعریف تورم و تاثیر آن در بازار فارکس


اگر بخواهیم تعریفی دقیق و جامع از تورم داشته باشیم باید بگوییم تورم افزایش همه جانبه، پایدار و گسترده در متوسط موزون قیمت ها در اقتصاد است.به گفته دیگر تورم افزایش بی رویه و ادامه دار در سطح عمومی قیمت هاست.
تورم دلایل گوناگونی دارد.به عنوان مثال:
1.تورم به دنبال پیشی گرفتن تقاضا از عرضه
2.تورم هزینه
3.تورم به دنبال افزایش قیمت در بخشی از اقتصاد
4.تورم ناشی از بنیادهای اقتصاد
5.تورم ناشی از کارکرد اقتصاد


سوالی که در اینجا مطرح می شود مطرح میشود آن است که ایا اساسا تورم خوب است یا بد؟
در جواب باید گفت که باید دید تورم از چه چیزی ناشی شده است.تروم ناشی از کارکرد اقتصاد تورمی خوب است و در واقع رشد سرمایه گذاری ها و رشد اقتصادی را نوید میدهد.اصولا تورم در کشورهای صنعتی از مورد پنجم ناشی میشود.
رابطه بین تورم و رشد اقتصادی:
زمانی که اقتصادی با افزایش سرمایه گذاری روبرو میشود در واقع تقاضا در آن اقتصاد افزایش می یابد و شاهد رشد تولیدات خواهیم بود.این مسئله موجب میشود که قیمت مواد خام و اولیه به دلیل افزایش تقاضا در اقتصاد افزایش یابد و در نتیجه تورم نیز افزایش می یابد.
از طرف دیگر زمانی که اقتصاد با کاهش سرمایه گذاری روبرو می شود تولیدات کاهش یافته و تقاضا نیز در اقتصاد کاهش می یابد و در نتیجه قیمت مواد خام و اولیه کاهش می یابد که این مسئله موجب کاهش تورم میگردد.
بنابراین تورم و رشد اقتصادی در کشورهای صنعتی به طور معمول رابطه ای مستقیم دارند.

رابطه بین تورم و نرخ بهره:
از سال 1960 که میلتون فریدمن و پیروانش تاثیر پول را در اقتصاد به اثبات رساندند ثابت شده است که افزایش نرخ بهره یکی از بهترین راه های موجود برای کنترل تورم است.
بنابراین بین تورم و نرخ بهره نیز رابطه ای مستقیم وجود دارد.

رابطه بین تورم،نرخ بهره و رشد اقتصادی:
باز هم تکرار میکنم که این 3 فاکتور، اساسی ترین فاکتور ها در تعیین نرخ مبادله ارز میباشند و شاخص های اقتصادی نیز راهنماهایی برای تعیین روند آتی این 3 فاکتور میباشند.
اساسا وظیفه اصلی بانک های مرکزی تثبیت قیمت ها و تامین رشد اقتصادی مورد نیاز است.آنها با استفاده از ابزارهایی همچون نرخ بهره سعی دارند تا هم رشد اقتصادی مورد نیاز را تامین کنند و هم تورم را کنترل نمایند.
در هر برهه از زمان برای هر بانک مرکزی یکی از این 2 مورد(نرخ تورم و رشد اقتصادی)در اولویت قرار دارد و برخی مواقع بانک مرکزی به هر دوی آنها توجه خاص دارد.
یک بار دیگر به بررسی روابط بین این 3 فاکتور میپردازیم:
زمانی که کشور با افزایش سرمایه گذاری و رشد تولیدات مواجه میشود این رشد معمولا با تورم ناشی از افزایش تقاضا در اقتصاد یا تورم ناشی از کارکرد اقتصاد همراه است.همانطور که گفتیم این تورم تورمی خوب محسوب میشود و بیانگر رشد اقتصاد است.در این زمان بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول و کنترل تورم وارد عمل شده و نرخ بهره را افزایش میدهد.
از طرف دیگر زمانی که رشد اقتصادی با کاهش مواجه میشود تورم نیز آرام آرام کاهش می یابد و در نتیجه بانک مرکزی برای حمایت از رشد اقتصادی نرخ های بهره را کاهش میدهد و این جریان همواره ادامه دارد.


حال به بررسی شاخص های نشان دهنده تورم میپردازیم:
شاخص های فراوانی برای اندازه گیری تورم در بخش های مختلف اقتصاد وجود دارد که به صورت خلاصه به آنها اشاره می شود.
شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI:
1.این شاخص مهمترین شاخص تورمی است که بانک های مرکزی نیز برای محاسبه تورم از آن استفاده میکنند.شاخص قیمت مصرف کننده تورم را در سطح خانوارها مورد ارزیابی قرار میدهد.
2.زیر بخش های این شاخص عبارت اند از:مسکن،غذا،سوخت،حمل و نقل،کالاها و خدمات متفرقه و اثاثیه.در واقع این شاخص تغییرات قیمت را در سبدی از کالاهای نامبرده به صورت ماهانه و سالانه مورد ارزیابی قرار میدهد.
3.لازم به ذکر است که اهمیت این شاخص نسبت به دیگر شاخص های تورمی به دلیل آن است که خانوارها بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی را در هر اقتصادی تشکیل میدهند.
4.این شاخص در 2 نوع CPI و CORE CPI منتشر میشود و تفاوت آنها در آن است که تورم خالص غذا و انرژی را که بسیار نوسانی هستند را از سبد مربوطه حذف میکند.تورم خالص دید بهتری را نسبت به تورم ارایه میکند.

شاخص قیمت تولید کننده یا PPI:
1.این شاخص تغییرات قیمت را در دومین کار گزار اقتصادی یعنی بنگاه های اقتصادی مورد ارزیابی قرار میدهد.این شاخص به بهای عمده فروشی نیز معروف است و در واقع تغییرات قیمت را در سطح تولید کننده یا عمده فروشی مورد ارزیابی قرار میدهد.
2.این شاخص در مقابل شاخص قیمت مصرف کننده از اهمیت کم تری برخوردار است.
3.این شاخص نیز به 2 نوع PPI وCORE PPI منتشر میشود.و همچون شاخص قیمت مصرف کننده شاخص خالص قیمت تولید کتتده که غذا و انرژی را در بر نمیگیرد بیشتر مورد توجه است.

شاخص قیمت خرده فروشی یا RPI:
شاخص قیمت خرده فروشی به صورت اختصاصی برای سنجش میزان فروش در سطح جزیی و خرد بنگاه ها و موسسات اقتصادی انگلستان به کار میرود و به وسیله آن تورم موجود در کالاها و خدمات اقتصاد بریتانیا به دست می اید.

شاخص هماهنگ قیمت مصرف کننده یا HICP:
این شاخص تورم را در منطقه یورو مورد بررسی قرار میدهد و تفاوت آن با شاخص CPI در سبد مورد سنجش آن است.لازم به ذکر است که تارگت تورمی بانک مرکزی اروپا 2 درصد است و آنها تلاش دارند تا با بالا نگاه داشتن بهره، تورم را تا سطح 2 درصد کاهش دهند.

تعدیل کننده تولید ناخالص داخلی یا GDP DEFLATOR:
گزارش GDP به 3 صورت انتشار می یابد.نوع اول آن تولید ناخالص اسمی است که تغییرات قیمت و تولیدات را با هم بیان میکند.نوع دوم آن تولید ناخالص داخلی بود که قیمتها را ثابت میگیرد(بر حسب سال پایه و تنها تغییرات در تولیدات را محاسبه میکند) و نوع سوم تعدیل کننده تولید ناخالص داخلی است.این شاخص شاخصی است که تنها تغییرات قیمت را مورد ارزیابی قرار میدهد و از تقسیم تولید ناخالص داخلی اسمی بر واقعی به دست می آید.این نماگر نماگری خوب برای بررسی تورم است و بانک مرکزی امریکا نیز توجه ویژه ای در میان سایر بانک های مرکزی به آن دارد. 
شاخص اداره پژوهش کالا یا CRB:
شاخص اداره پژوهش کالا از طرف رویتر منتشر میشود و گفتنی است که خود این شاخص در بازار بورس شیکاگو قابل دادو ستد است.
بنابراین برای بررسی اقتصادهای کالایی به خوبی میتوان از آن استفاده کرد.
گفتنی است که این شاخص از مولفه های زیر تشکیل شده است:
طلا،نقره،پلاتین،نفت خام،نفت کوره،بنزین بدون سرب،چوبهای بریده شده و الوار،مس،پنبه،گوشت گاو،،شکر،کاکائو،قهوه،....

شاخص قیمت واردات و صادرات:
این 2 شاخص نیز تورم را در بخش خارجی اقتصاد مورد ارز یابی قرار میدهند و البته به دلیل سهم پایین بخش خارجی در تولید ناخالص داخلی چندان مورد توجه بازار قرار نمیگیرد.

این خلاصه ای بود از بخش تورم که امیدواریم مورد توجه دوستداران تحلیل فاندامنتال بازار فارکس قرار گرفته باشد.

با آرزوی موفقیت برای تمامی معمله گران در بازارفارکس.
نوشته شده توسط بخش آموزش فارکس FxErvin


Back to List