ریسک های ناشی از تغییر نرخ ارز در بازار فارکس

ریسک های ناشی از تغییر نرخ ارز در بازار فارکس

منحنی های عرضه و تقاضای ارز یک کشور در طول زمان جابجا میشوند و همین انتقال باعث بروز تغییرات دایمی نرخ نقدی و نرخ سلف ارز در بازار فارکس خواهد شد.این جابجایی ممکن است بر اثر تغییر سلیقه مردم نسبت به تولیدات داخلی و خارجی رشد اقتصادی متفاوت و تفاوت نرخ های تورم در کشورهای مختلف تغییر در نرخ های بهره ،تغییر در انتظارات و امثال آن به وجود آید.به طور مثال کاهش تورم در امریکا نسبت به انگلستان موجب ارزان شدن کالاهای امریکایی در انگلستان و تقاضا برای کالاهای امریکایی میشود.
نوسانات دایمی و نسبتا وسیع نرخ های مبادله ارز ریسک های زیادی را برای اشخاص ،شرکت ها و بانک هایی که مجبورند مطالبات خود را در آینده بر حسب یک پول خارجی دریافت کنند همراه دارد.
به طور مثال یک سرمایه گذار را در نظر بگیرید که با نرخ نقدی امروز اقدام به خرید پوند میکند تا با استفاده از این پوند ها در اسناد 3 ماهه خزانه داری بریتانیا سرمایه گذاری کند که نرخ بهره آن بیش از اسناد خزانه داری آمریکا می باشد.وقتی سرمایه گذار در 3 ماه بعد بخواهد پوند را به دلار تبدیل کند ممکن است نرخ نقدی ارز به حدی کاهش یافته باشد که بخش عمده سود حاصل از اسناد خزانه داری انگلیس را از دست بدهد یا حتی ضرر کند.
مثال فوق نشان میدهد که هرگاه مجبور شویم پولی را درآینده به صورت یک پول خارجی دریافت کنیم همواره با ریسک تغییر نرخ ارز یا وضعیتی به نام وضعیت باز مواجه هستیم.

خوب حالا که با ریسک نرخ ارز آشنا شدیم میپردازیم به این که به چه شکلی می شود با انجام معاملات پوششی از به وجود آمدن این ضرر ها جلوگیری کرد؟؟
در این قسمت باید به بررسی  3 دسته از افرادی که با بازار ارز سروکار دارند بپردازیم:

1.پوشش دهندگان ریسک:
جلوگیری از ریسک معاملات ارز یا خرید و فروش تامینی ارز جهت گریز از خطر تغییر نرخ ارز یا مقابله با وضعیت باز انجام می شود.پوشش ریسک نوسان نرخ ارز با استفاده از معامله در بازار نقدی ارز با زیانهایی همراه است.یک تاجر یا سرمایه گذار مجبور است مبالغی قرض کند و یا موجودی خود را به مدت 3 ماه مسدود کرده و پولی برداشت نکند.جهت اجتناب از چنین وضعیتی معمولا از خرید و فروش تامینی ارز در بازارهای سلف استفاده میشود. در این روش نیاز به استقراض و سپردا گذاری در بانک وجود ندارد.به این ترتیب وارد کننده میتواند پوند مورد نیاز خود را برای تحویل کالا در 3 ماه آینده امروز به نرخ سلف سه ماهه خریداری کند.نرخ سلف نرخی است که در بازار مشتقه وجود دارد.درواقع بازار مشتقه بازاری است که مربوط به قراردادهای آینده است و ابزاری را برای کنترل ریسک به وجود آورده است ،بدون استفاده از خرید و فروش تامینی ارز جریان انتقال سرمایه در سطح بین المللی کاهش می یابد،حجم تجارت و تخصص در تولید کم میشود و منافع ناشی از تجارت نیز کاهش خواهد یافت.
برای یک بنگاه بزرگ نظیر یک شرکت چند ملیتی که مجبور است بخش اعظم طلبهای آتی خود را به صورت یک پول خارجی در آینده دریافت کند بهترین راه این است که از هجینگ استفاده کند.
پس متوجه شدیم که پوشش دهندگان ریسک با انجام معامله در بازار سلف ارز از ریسک فرار میکنند آنها به دنبال به دست آوردن سود نیستند اما بالاخره بخشی از شرکت کنندگان در بازار هستند

2.سفته بازان:
سفته بازی بر عکس خریدو فروش تامینی است.یعنی اگر معامله گر تامینی ارز در جستجوی راهی برای اجتناب از ریسک تغییر ارز هامی باشد سفته باز از چنین خطراتی استقبال کرده و حتی در جستجوی ریسک تغییرات نرخ ارز است تا سود به دست آورد.

3.آربیتراژگران:
به وسیله آربیتراژ نرخ مبادله ارزها در مراکز مختلف پولی یکسان میشود.عمل آربیتراژ یعنی خرید ارز در یک مرکز پولی با قیمت کمتر و فروش فوری آن در یک مرکز پولی دیگر با قیمت بیشتر .هدف آربیتراژکسب سود است.آربیتراژریسکی را در بر نمیگیرد زیرا خرید در یک مرکز و فروش در مرکز دیگر به طور همزمان است.
با آرزوی موفقیت برای تمامی معامله گران در بازار فارکس
بخش آموزش فارکس FxErvin


Back to List