مقایسه بازار فارکس بافیوچرزوسهام

مقایسه بازار فارکس بافیوچرزوسهام


در گذشته فارکس تا به این حد محبوبیت نداشت چرا که دسترسی به این بازار محدودبه صندوقهای تامین سرمایه ، مشاوران معاملات کالا که سرمایه های بزرگ را مدیریت میکردند و شرکتها و سرمایه داران بزرگ میشد . یکی از دلایل اصلی که بازیگران بزرگ ، فارکس را انتخاب میکردند مقدار ریسک در این بازار بود که کاملا به دلخواه معامله گر بود . بدین معنی که یک تریدر میتوانست از بین یک تا 100 یک عدد را بعنوان ضریب اهرمی برای معامله اش انتخاب نماید . در سالهای اخیر بسیاری از شرکتها برای معامله گران جزئ خود انواع و اقسام نسهیلات از قبیل پلت فرمهای معاملاتی ، اخبار لحظه ای و نمودارهای متنوع را فراهم آورده اند و در نتیجه محبوبیت و جذابیت فارکس بعنوان یک منبع سرمایه گذاری جایگزین ، افزایش یافته است .
در حال حاضر بسیاری از معامله گران بازار فیو چرز و سهام ، خرید و فروش ارز را نیز به معاملات خود اضافه کرده اند و یا اینکه کلا سرمایه خود را به این بازار انتقال داده اند و دلیل این امر ویژگیهای پر جاذبه ایست که فارکس وجود دارد .
بازارفارکس درمقایسه بابازارسهام:
معاملات فارکس در مقایسه با سهام دارای یکسری خصوصیات کلیدی بشرح ذیل میباشد :
- فارکس بزرگترین بازار دنیا است که روز به روز نقدینگی موجود در آن در حال رشد است .
- امکان ترید 24 ساعته .
- هم در بازار bull وهم در بازار bear میتوان به سود رسید (امکان مبادله دو طرفه )
- امکان فروش کوتاه مدت بدون قوانین دست و پا گیر بازار بورس آمریکا یا قانون uptick
- وجود پلت فرمهای معاملاتی که با کمترین خطا و کمترین میزان انحراف از قیمت ، دستورات را بصورت لحظه ای اجرا میکنند
- وجود leverage  یا ضریب اهرمی زیاد که گر چه باعث افزایش ریسک میگردد ولی از آنطرف میزان سوددهی را هم بالا میبرد .


واما خصوصیات بازار سهام :
- نقد شوندگی کمتری دارد اما وابستگی کامل به حجم روزانه دارد ( از اندیکاتور های حجمی میتوان استفاده کرد . مزیتی که در فارکس وجود ندارد )
- طی ساعات مشخص و محدودی میتوان معامله کرد (یعنی شبها براحتی میتوان خوابید )
- وجود حق العمل در معامله که باعث افزایش هزینه ها و کمیسیونها میگردد.
- وجود قانون uptick  برای فروش سهام برای بسیاری از معامله گران که معاملاتشان بصورت روزانه است ناخوشایند میباشد . (یعنی حتما باید صبر کرد تا یک uptick اتفاق بیفتد و سپس سهم مورد نظر را فروخت uptick هم یعنی اینکه شما مثلا یک سهم رو میخرید 10 دلار سپس سهم سقوط میکندومیشود 9 دلار ! شما نمیتوانید الان بفروشید بلکه باید صبر کنید تا حتما سهم مورد نظر از آخرین قیمتش حداقل یک پله صعود کند یعنی اگر همینطور پایین برود تا 3 دلار شما فقط میتوانید تماشا کنید و حالا اگر شد 4 دلار روی این چهار دلار بفروشید .
- مراحلی که برای انجام یک معامله باید طی گردد بگونه ایست که باعث افزایش خطا و انحراف از قیمت واقعی میگردد .
شباهت بین تجزیه وتحلیل دربازارسهام وتحلیل اقتصادی درفارکس:

معاملات ارز برای معامله گران بنیاد گرا دشوار نیست چرا که تحلیل بنیادی اقتصاد کشورها درست همانند تحلیل در سهام می باشد . به عنوان مثال در بازار سهام شما نرخ رشد سهم را تحلیل می کنید و در اینجا بوسیله شاخص " تولید ناخالص داخلی " یا GDP نرخ رشد اقتصادی کشور را تحلیل می کنید .
در سهام شما نسبتهای تولید به موجودی انبار را تحلیل می کنید . در فارکس به جای آن می توانید "شاخص تولیدات صنعتی" و "سفارشات کالاهای با دوام"  را دنیال کنید .
در سهام شما آمار و ارقام فروش را دنبال می کنید . در انیجا آمار مربوط به " خرده فروشی اصلی " را .
در اینجا هم به مانند بازار سهام می بایست بر روی ارز کشوری که در مقایسه با سایر کشورها از اوضاع اقتصادی بهتر و رشد سریعتری برخوردار است ، سرمایه گذاری کنید .
قیمت یک ارز بیانگر تعادل بین عرضه و تقاضا برای آن ارز می باشد . دو عامل اساسی که بر میزان عرضه وتقاضا برای یک ارز تاثیر بسزایی می گذارند " نرخ بهره " و " قدرت کلی اقتصاد یا سلامت اقتصادی " می باشند.
اندیکاتورهایی مانند GDP ، سرمایه گذاری خارجی و تراز تجاری ، منعکس کننده سلامت اقتصادی می باشند و بنابر این مسبب تغییرات اساسی در میزان عرضه و تقاضا برای یک ارز می باشند.
در هر ماه آمار و ااطلاعات اقتصادی بیشماری منتشر می گردد و در این میان اطلاعات مربوط به نرخ بهره و معاملات بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار می باشند.
اگر بازار یک دید نا مطمئن در مورد نرخ بهره داشته باشد هر خبر مربوط به نرخ بهره می تواند مستقیما روی جهت بازار تاثیر گذار باشد . به طور معمول اگر یک کشور نرخ بهره را افزایش دهد ارز مربوطه در برابر سایر ارزها قدرتمند می شود زیرا سرمایه گذاران ، دارائیهای خود را برای گرفتن سود بیشتر به آن کشور منتقل می کنند . البته از طرف دیگر بالا بردن نرخ بهره خبر بدی برای بازار سهام است زیرا به هر حال بعضی از سرمایه گذارها سرمایه خود را از این بازار خارج می کنند و این امر مجددا باعث تضعیف ارز مربوطه می گردد . تشخیص اینکه واقعا کدام حالت در نهایت اتقاق می افتد دشوار است ( یعنی انیکه با افزایش نرخ بهره ارز مربوطه در نهایت تقویت می شود یا تضعیف ؟) اما معمولا یک پیش بینی از آنچه که پس از تغییر نرخ بهره اتفاق خواهد افتاد وجود دارد .
اندیکتورهایی که بیشترین تاثیر را بر روی نرج بهره میگذارند عبارتند از :
- شاخص بهای تولید کننده PPI
- شاخص بهای مصرف کننده CPI
- تولید ناخالص داخلی GDP

معمولا تغییرات نرخ بهره حتی پیش از تشکیل جلسه بانکها برای بازار مشخص شده است.
تراز تجاری نشان دهنده تفاوت خالص بین وارادات و صادرات یک کشور در یک دوره زمانی معین می باشد . هنگامی که واردات یک کشور از صادرات آن بیشتر شود تراز تجاری کسری را نشان می دهد که معمولا مطلوب نیست .
برای مثال اگر دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای دیگر کشورها فروخته شود ( یعنی برای واردات به آمریکا ، دلار بفروشیم و ارزهای دیگر را بخریم تا بتوانیم کالا وارد کنیم ) جریان دلار به خارج از کشور ( خروج ارز)از ارزش دلار خواهد کاست . به طور مشابه چنانچه ارقام تجاری نشان دهنده افزایش در صادرات باشد ، دلارها به سمت ایالات متحده سرازیر میشود و ارزش دلار بالا می رود . ( دلار تقاضا می شود وتقاضای هر کالایی قیمت آنرا بالا می برد .) از نقطه نظر اقتصاد ملی کاهش تراز تجاری به صورت طبیعی و ذاتی الزاما چیز بدی نیست . اما چنانچه این کاهش بیشتر از انتظارات بازار باشد آنوقت آغازگر یک حرکت منفی در بازار خواهد شد .

مقایسه فارکس با بازار فیوچرز
بازار فارکس نه تنها نسبت به بازار سهام بلکه نسبت به فیوچرز نیز دارای امتیازاتی است . در حال حاضر تعداد زیادی از معامله گران بازار فیوچرز ، معاملات نقدی بازار ارز را نیز به سبدهای معاملاتی خود اضافه کرده اند .
خصوصیات معاملات فیوچرز :
- در بازار فیوچرز ما با محدودیت نقد شوندگی روبرو هستیم و هر چه به ماه انقضای قرارداد نزدیکتر می شویم ، قدرت نقد شوندگی پایین تر می آید .
- بسته به جنس مورد معامله و اینکه هر کدام ساعات Open  و Close  متفاوتی دارند ، ما با محدودیت زمان مواجه هستیم .
- ضریب اهرمی یا Leverage  در بازار فیوچرز نسبت به فارکس کمتر و در مقایسه با بازار سهام بیشتر است .
- بازار فیوچرز گرایش به بازارهای نزولی طولانی مدت دارد .
- ساختار معاملاتی فیوچرز Pit  سکوی سفارش معاملات می باشد که باعث افزایش خطاها می گردد . ( در این بازار معامله گران با اشاره دست یا کلام اقدام به خرید و فروش می کنند . حالا شما فرض کنید قصد ترک بازار را دارید و می خواهید توی اون شلوغی از دوستتون خداحافظی کنید ، بهش می گید good bye بعدش می بینید که براتون خرید کردند .
بازیگران فارکس
از آنجا که فارکس یک بازار غیر متمرکز می باشد ، رقابت شدیدی بین بازارسازها وجود دارد و همین امر مانع از قیمت گذاری انحصاری توسط یک بازارساز می گردد .( درحالیکه در یک بازار متمرکز مانند نیویورک ، قیمت سهام و کالا انحصاری است .)
بازارهای متمرکز :
این بازارها به خاطر طبیعتشان معمولا انحصاری هستند . یعنی یک دلال (کارگزاران خصوصی ) وجود دارد که بازار را کنترل می کند چرا که فروشندگان تنها می توانند به آن دلال بفروشند و خریداران هم تنها می توانند از آن دلال خریداری کنند . بنابراین بازار در کنترل آن دلال می باشد .
بازارهای غیرمتمرکزوسلسله مراتب تشکیل دهندگان این نوع بازار:
فارکس ، یک بازار غیر متمرکز می باشد و بجای اینکه تنها یک کارگزار اختصاصی داشته باشد متشکل از چندین بازارساز یا Market Maker می باشد . تشکیل  دهندگان فارکس دارای سلسله مراتبی هستند که در راس آنها شبکه بین بانکی یا اینتر بانک قرار دارد . شبکه اینتر بانک ، روزانه بیشترین حجم معاملات ارزی را که معولا ارز کشورهای عضو G-7 می باشد بخود اختصاص می دهد . در این شبکه ، بزرگترین بانکهای جان به صورت مستقیم و از طریق بروکرهای الکترونیکی مانند EBS و Reuters با هم معامله می کنند . اینتر بانک یک سیستم اعتباری – توافقی است . یعنی بانکها منحصرا بر اساس اعتبار و روابط با یکدیگر معامله می کنند .تمام بانکها می توانند نرخهای یکدیگر را در موقع معامله ببینند و به منظور معامله در نرخ های پیش نهادی ، هر بانک می بایست یک رابطه مشخص اعتباری با بانک مقابل برقرار نماید .
پس از اینتر بانک ، بقیه موسسات مانند بازار سازهای آنلاین ، صندوقهای تامین اعتبار و کلیه اشخاص حقوقی می بایست معاملات خود را از طریق بانکها انجام دهند . این موسسات بعلاوه بانکهای کوچک و شرکتهای سرمایه گذاری ، هیچکدام به نرخ های بین بانکی دسترسی ندارند چرا که از قبل با بانکهای بزرگ رابطه اعتباری برقرار نکرده اند . بنابراین مجبورندکه نرخ را فقط از یک بانک گرفته و تنها با یک بانک معامله نمایند و بالطبع مشتریان این بازار سازها هم به نوبه خود از امکان داشتن تمامی نرخهای رقابتی محروم هستند .
اما امروزه تکنولوژی مرزها را در نوردیده است و موانع موجود بین اینتر بانک و مشتریان را از بین برده است . انقلابی بنام " معامله آنلاین " درها را به سوی معامله گران جزء گشوده است . امروزه پلت فرمهای معاملاتی در واقع دروازه ای می باشند به سوی نقدینگی موجود در بازار فارکس . اکنون تریدرهای معمولی می توانند در کنار بزرگترین بانکهای دنیا و با همان قیمتها اقدام به معامله نمایند و بازاری که روزگاری تحت کنترل دانه درشتها و بزرگان بود اکنون تبدیل به یک زمین بازی شده است که یک فرد عادی هم می تواند از فرصت ها استفاده کرده و مثل بانکها بزرگ سود کسب کند
ایستگاههای معاملاتی – اینتر بانک:
همانگونه که پیشتر گفتیم بیشترین حجم معاملات در فارکس متعلق به شبکه بین بانکی ( اینتر بانک ) می باشد . بانکهای پیشرو جهان با یکدیگر از طریق دو پلت فرم الکترونیکی به نام های EBS و Reuters D3000 که متعلق به دوشرکت غول پیکر می باشند معامله می کنند . در هر دو پلت فرم پیشنهاد قیمت روی زوج ارزهای اصلی داده می شود . این دو کمپانی بر سر تصاحب سهم بیشتری از بازار ، با هم رقابت شدیدی دارند و رتبه بندی زوج ارزها ازنظر داشتن بیشترین حجم معاملات در هر پلت فرم به شرح ذیل می باشد .
EBS: 1- EUR/USD 2- USD/ JPY 3- EUR/JPY 4- EUR/CHF 5-USD/CHF
Reuters : 1- GBP/USD  2- EUR/USD 3- USD/CAD 4-AUD/USD 5- NZD/USD

زوج ارزهای کراس ( آنهایی که شامل دلار آمریکا نمی شود ) درهیچ یک از پلت فرم ها بطور مستقیم معامله نمی شوند بلکه برمبنای زوج ارزهای اصلی محاسبه می گردند . مثلا فرض کنید یک مشتری از کارگزار مربوطه می خواهد AUD/ JPY بخرد . کارگزار ابتدا AUD/USD را از Reuters می خرد سپس USD/JPY را از EBS میخرند و نهایتا نرخ ها را در هم ضرب کرده و نرخ ترکیبی را به مشتری اعلام می کنند و برای همین زوج ارزهای کراس معولا اسپرد بالایی دارند .
در قسمت بعدی به وقایع مهم بازار فارکس و تجربیات بدست آمده خواهیم پرداخت.

با آرزوی موفقیت برای تمامی معامله گران بازار فارکس.

نویسنده:کتی لین KATHY LIEN
گردآوری و تحقیق: FxErvin
 


Back to List